Červený Újezd -Mezno
Dnešní jednodenní výlet máme zaměřený především na fotografické zachycení několika nádraží a zastávek na trati 220 z Benešova do Českých Budějovic, konkrétně mezi Červeným Újezdem a Meznem, které v nejbližších dvou letech budou při rekonstrukci trati opuštěny nebo dokonce zbořeny. Čeká nás ale také chůze romantickou krajinou s dalekými výhledy, chátrající zámek, malebná vesnice a spoustu dalších zážitků a zajímavostí. Takže vzhůru na výlet!
Společně se dvěma staršími syny vystupuji v Červeném Újezdu u Votic na Benešovsku. V současnosti jde o malou zastávku s opuštěnou zděnou výdejnou jízdenek a zanedbanou mini čekárnou, kterou prochází pouze jedna kolej. V budoucnu bude ale všechno jinak. A Červený Újezd se po dokončení výstavby čtvrtého železničního koridoru mezi Voticemi a Táborem stane jednou z nejdůležitějších stanic. Bude mít novou výpravní budovu, několik kolejí a moderní nástupiště. Jenže to už bude stát na jiném místě než dnes. Současná budova bude zbořena. O dalším osudu trati není zatím rozhodnuto. Spolek železnice Česká Sibiř má zájem zde provozovat turistické drezíny. Pokud se dohodne se SŽDC, byl by to určitě prospěšný a zajímavý počin. Držíme pěsti pro štěstí!
Ze zastávky míříme po vyšlapané cestě k místnímu rybníku Olšík a dále po silnici do osady Milhostice. Na jejím začátku stojí s číslem popisným 1 stejnojmenný zámek, respektive chátrající objekt, který zámek připomíná stále míň a míň. Jednoduchá obdélná patrová budova s valbovou střechou vznikla na konci 18. století. Po 2. světové válce se stala součástí zemědělského družstva a časem byly smazány veškeré historické známky sídla. Dnes je areál zámku opuštěný a čeká nejspíš na svůj definitivní zánik. Současným vlastníkem zámku, od roku 2003, je neprůhledná společnost Castello Milhostice se sídlem na Praze 1. Předmětem podnikání této firmy,která má vlastníky v Itálii a Panamě, je pronájem nemovitostí a jejich správa. Zdá se, že správa zámku se jim ale nějak vymkla kontrole...
Z Milhostic pokračujeme po místní silnici do Střezimíře. Fotografujeme zdejší nádraží, které, dle mého názoru, patří k nejhezčím na celé trati z Benešova do Budějovic. Také odtud ovšem během následujících dvou až tří let železniční doprava zmizí. Budova zůstane ale naštěstí zachována.
Další kroky nás vedou do centra obce. Míjíme nepřístupný, ale docela zachovalý zámek Střezimíř a zastavujeme před kostelem svatého Havla. Gotický kostel ze 2. poloviny 14. století byl později několikrát upravován. Hlavní oltář je barokní, postranní oltáře z let 1707 a 1709, cínová křtitelnice pochází z roku 1704. V roce 1929 byly pořízeny nové zvony – Havel (218 kg), Václav (143 kg) a Jan (90 kg), které nahradily původní, které byly zabaveny během 1. světové války.
Po žluté značce pokračujeme podél vyhlídkového místa u kaple svatého Vojtěcha do Nové Střezímíře a k rozcestí Hvížďalka.
V Černém lese se napojujeme na červenou turistickou značku a vydáváme se k cíli naší dnešní cesty, zastávce Mezno. Procházíme kolem stejnojmenného rybníku, v němž jsme plánovali se trochu osvěžit, vzhledem k jeho stavu, kdy je celý zelený od sinic, jsme od tohoto záměru raději upustili.
Na zastávku přicházíme deset minut před odjezdem našeho osobního vlaku, tak zbývá ještě čas na pořízení potřebné fotodokumentace. Budova zastávky bude při výstavbě 4. koridoru zbořena neboť stojí v kolejišti plánované nové trasy. Místních několik domů se tak v budoucnu ocitne v obležení protihlukových stěn. Jedny je budou oddělovat od dálnice, druhé od rychlostního železničního koridoru. Pokrok nemusí být pro všechny vždycky příjemný...
Nasedáme do žluté regionovy, která nás za patnáct minut doveze do jihočeského Tábora, kde dnes naše putování končíme.
Sumář:
Termín výletu: srpen 2017
Náklady: Cena železniční jízdenky (cena závisí na místě odkud vyjedete. o víkendu je nejlepší využít skupinových jízdenek), občerstvení po cestě: 100 Kč.
Časová náročnost: 5 - 7 hodin
Červený Újezd, Střezimíř i Mezno leží na železniční trati 220 (221) Z Benešova (Prahy) do Českých Budějovic.